"ကရင္အမ်ိဳးသားေန ့ျဖစ္ေပၚလာပံု"

Posted by Ka Shee on Thursday, August 17, 2017 | 0 ဟ့ဢ္ခီဢ္မဲဢ္လီဿ္


"ကရင္အမ်ိဳးသားေန ့ျဖစ္ေပၚလာပံု"
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

၁၉၄၈ခုႏွစ္ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၃)ရက္ေန ့တြင္ KNU ကရင္္အမ်ိဳးသားအစည္းအရံုးက ဖဆပလ အစိုးရထံ ပရင္ျပည္ေပးရန္ စာေရးေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ စာကို တလအတြင္း (၁၉၄၈) ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၃) ရက္ေန ့ေနာက္ဆုံးထားျပီး ဖစပလ အစ္ိုရမွ KNU ထံ အေၾကာင္းျပန္ရန္၊ ျပန္စာမရရွိပါက(သုိ ့မဟုတတ္)ကရင္ျပည္ျပန္ေပးဖုိ႕ရန္ ျငင္းဆိုပါက ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ား ေျခတလွမ္း တက္လွမ္းမည္ဟု ပါရွိပါသည္။ ကရင္ျပည္ေတာင္းဆိုစာ ပိုမိုေလးနက္ေစရန္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ(၁၁)ရက္ေန ့၌ ျမန္မာတျပည္လုံးရိွ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားအားလုံး ကရင္ျပည္လိုလားေၾကာင္း ျမိဳ႕ေပၚတက္၍ ကရင္လူဆႏၵျပပြဲက်င္ပရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္ဆုံးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း(၁၉၄၈)ခုႏွစ္၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၁၁)ရက္ေန႕တြင္ ျမန္မာျပည္တျပည္လုံးရွိ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားျမိဳ ့ေပၚတက္၍ ကရင္ျပည္လိုလားေၾကာင္း ကရင္လူထူဆႏၵျပပြဲ က်င့္ပေလသည္။

ေအာက္ျမန္မာျပည္ ကရင္အမ်ားစု ရွိရာေဒသမ်ားတြင္သာမက ေျမာက္ဖက္ျမစ္ၾကီးနားမွ ေတာင္ဖက္ျမိတ္ျမိဳ႕အထိ၊ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ နမ့္ခမ္း၊ ကြတ္ခိုင္၊ လားရႈိး၊ ေတာင္ၾကီး၊ က်ိဳင္းတုံ၊ ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္းတြင္ မိတၳီလာ၊ ေခ်ာက္၊ ေရနံေခ်ာင္း စသည္ျဖင့္ တျပည္လုံးတြင္ ဆႏၵျပၾကသည္။ ရန္သူ ဖဆကလမွလည္း ျခိမ္းေျခာက္ေႏွာက္ယွက္တားျမစ္ျခင္းကို အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ ေႏွာက္ယွက္တားျမစ္ျခင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးၾကားမွ ကရင္တမ်ိဳးသားလုံး(၂) ရက္၊ (၃) ရက္ခရီးမ်ားခ်ီတက္၍ ဆႏၵျပရာ ကရင္အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးေပါင္း (၄)သိန္းေက်ာ္ အသံတိတ္ ဆႏၵျပ၍ ထိုေန႕ရက္အထိ ျမန္မာျပည္သမိုင္းတြင္ အၾကီးမားဆုံး ဆႏၵျပပြဲျဖစ္ခဲ့သည္။ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်းသည္ ေၾကြးေၾကာ္သံ (၄) ခ်က္ျဖင့္ ခ်ီတက္ဆႏၵျပခဲ့ၾကသည္။

ကရင္ျပည္ခ်က္ျခင္းျပန္ေပး၊
ကရင္တက်ပ္၊ ဗမာတက်ပ္၊
လူမ်ိဳးေရးအဓိကရုဏ္း အလိုမရွိ၊
ျပည္တြင္းစစ္အလိုုမရွိ

စသည့္ေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားပါေသာ ပိုစတာမ်ား ကိုင္စြဲျပီး ျမိဳ႕မ်ားအတြင္းလွည့္လည္၍ ျငိမ္းခ်မ္းစြာအသံတိတ္ ဆႏၵျပၾကရာ ျမန္မာျပည္သမိုင္းတြင္ စည္ကမ္းအရွိဆုံး ဆႏၵျုပပြဲအျဖစ္ သမိုင္းတြင္ရစ္ခဲ့သည္။ ဤႏုိင္ငံေရး ေၾကြးေၾကြာ္သံမ်ားသည္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေနႏွင့္ အျခားလူမ်ားနည္းတူ အမ်ိဳးသားတနး္တူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို လုိလားေၾကာင္း ျပည္တြင္းစစ္ကိုမလိုလားေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးျပသနာကို ႏိုင္ငံေရးနည္းႏွင့္သာ တရားမ်ွတစြာ ေျဖရွင္းလိုေၾကာင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။

ကရင္ကံၾကမၼာ ပရင္ဖန္တီးခြင့္ရရွိေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ကရင္အျမိဳးသားေရး လႈပ္ရွားမႈသမိုင္းၾကီးသည္ ႏုိင္ငံေရးသမိုင္းတစု၊ သာမန္လူတစု၏ လႈပ္ရွားမႈမဟုတ္ဘဲ တမ်ိဳးသားလုံးလကၡဏာေဆာင္သည္ ကရင္အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားမႈၾကီးျဖစ္ေၾကာင္းကို ကရင္လူထူဆႏၵျပပြဲၾကီးက ေဖၚထုပ္ျပသလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တဆက္တည္းမွာပင္ ပရင္အမ်ိဳးသားလႈပ္ရွားမႈႏွင့္ ကရင္ေတာ္လွန္ေရးသည္ ျပည္ပေသြးထုိးမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း ျပသလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ကရင္အမ်ိဳးသားထု ဆႏၵျပပြဲ၏ ႏုိင္ငံေရးအဓိပၸါယ္ ကရင္တမ်ိဳးသားလုံး၏ ႏုိင္ငံေရးအသိ မ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္ဓါတ္ကို ေမြးထုပ္ျပသည့္ေန၊ ပရင္တမ်ိဳးသားလုံး၏ စည္းလုံးညီညြတ္မႈကို ေဖာ္ထုပ္ျပသည့္ေန႕၊ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ား၏ ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္ကို ရဲရဲေတာက္ ေဖာ္ထုပ္ျပသည့္ေန႕၊ ႏုိင္ငံေရး လက္ဦးမႈကို ကရင္မ်ားရယူသည့္ေန႕၊ ကရင္ကို ကမၻာက ပိုမိုသိေစသည့္ေန႕ပင္ျဖစ္သည္။ အဆုိပါအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ (၁၉၅၃)ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလ (၂၃) ရက္မွ (၂၅)ရက္ေန႕အထိ ဖာပြန္ျမိဳ႕တြင္ က်င္းေသာ ေကာ္သူေလးျပည္လုံးဆိုင္ရာ ကြန္ကရက္မွ ေဖေဖၚ၀ါရီလ(၁၁)ရက္ေန႕ကို ကရင္အမ်ိဳးသားေန႕ဟု သတ္မွတ္က်င့္ပရန္ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚအမွတ္(၁)ခရိုင္ဥကၠဌ ဦးေက်ာ္ေအးက အဆိုျပဳျပီး ျမစ္၀က်ြန္းေပၚ အမွတ္(၁)တပ္မမႈး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေပၚထူးက ေထာက္ခံ၍ ကြန္ကရက္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ကန္႕ကြက္သူလုံး၀မရွိဘဲ တညီတညြတ္တည္း အတည္ျပဳလိုက္ရာ ကရင္လူထူဆႏၵျပပြဲျဖစ္သည့္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ(၁၁)ရက္ေန႕သည္ ကရင္အမ်ိဳးသားေန႕ျဖစ္လာေလသည္။

သမိုင္းကေျပာျပေသာ ကရင့္ေတာ္လွန္ေရးေန ့အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း

ကရင့္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေပၚလာပုံအေၾကာင္းေလ့လာလွ်င္ ကရင္ေတာ္လွန္ေရးမေပၚေပါက္မွီကာလ ကရင္လူမႈဘ၀၏အေျခခံ အေၾကာင္းအရာမ်ားအား အရင္ေလ့လာေဖၚျပေပးႏုိင္လွ်င္ ပုိ၍ ေကာင္းမြန္ွျပည့္စုံမည္ျဖစ္ပါသည္။သုိ႕ေသာ္ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ယခင္မူလစာေပရွိခဲ့ေသာ္လည္း လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္နဲ႕ခ်ီၿပီး ေပ်ာက္ဆုံးသြားခဲ့သည္္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဇာ တိဇစ္ျမစ္ကုိ ရွာေဖြသုေတသနျပဳသည့္အခါတြင္ အခက္အခဲမ်ားစြာ ေတြ႕ရပါသည္္။ သမုိင္းပညာရွင္တခ်ိဳ႕၏ ေလ့လာေတြ႕ ရွိခ်က္အရ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕လာေရာက္မေနထုိင္မွီ တရုတ္ျပည္ယူနန္နယ္တြင္ ေနခဲ့ဘူးသည့္ သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ား ေတြ႕ရွိခဲ့သည္ဟု ဆုိပါသည္။

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းသုိ႕ လာေရာက္ေျပာင္းေရြ႕ ေနထုိင္စဥ္ ျမန္မာျပည္ပေဒသရာဇ္ေခတ္ ႀကီးစုိးတဲ့အခ်ိန္တြင္လည္း ပေဒသရာဇ္ဘုရင္တုိ႕၏ အားၿပဳိင္မွဳေတြထဲတြင္ မြန္ပေဒသရာဇ္ဘုရင္ဘက္မွ ရပ္တည္ၿပီး အျခားၿပိဳင္ဘက္ ပေဒသရာဇ္ဘုရင္မ်ားအား ၀ုိင္းတုိက္ေပးသည့္ ကရင္အုပ္စု ရွိသကဲ့သုိ႕ ယုိးဒယားဘုရင္၊ ဗမာဘုရင္ဘက္မွေနၿပီး ရန္သူမ်ားကုိ ၀ုိင္းတုိက္ေပးခဲ့သည့္ ကရင္အုပ္စုမ်ားလည္းရွိေၾကာင္း သမုိင္းတခ်ိဳ႕တြင္ ေဖၚျပထားပါသည္္။ ၎ေခတ္အခ်ိန္ကာလတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဟုိဘက ္စစ္သုံ႕ပမ္းျဖစ္လုိက္၊ ဒီဘက္စစ္သုံ႕ပမ္းျဖစ္လုိက္ႏွင့္ အခ်ိဳ႕ကရင္ေသာအုပ္စုမ်ားသည္ ေအးေဆးစြာေနထုိင္လုိ၍ စစ္မက္ျဖစ္ပြားေသာေနရာေဒသမ်ားကုိ တိမ္းေရွာင္ရင္း၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံအႏွံ႕ ျပန္႕က်ဲ ေရာက္ရွိသြားၾကသည္ဟု သမုိင္းမွတ္တမ္းတခ်ိဳ႕တြင္ ေတြ႕ရပါသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးအခ်ိဳ႕က ယခင္ ယူနန္ကုန္းျပင္ျမင့္မွ ေျပာင္းေရြ႕လာကတည္းက အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံအႏွံ႕ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိင္ခဲ့ျပည္ဟု သမုိင္းတခ်ိဳ႕တြင္ ေဖၚျပထားပါသည္။
ကရင္လူမ်ိဳးသည္ လူမ်ိဳးႀကီးတမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး ယုိးဒယား၊ ျမန္မာႏုိင္ငံအပါအ၀င္ သမုိင္းအဆက္ဆက္တြင္ ကရင္ဘုရင္မ်ားစြာ ေပၚထြန္းခဲ့ဘူးသည့္ သမုိင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားလည္း ေတြ႕ရပါသည္္။ သုိ႕ေသာ္က်ေနာ္တုိ႕ကရင့္လူမ်ိဳးတုိ႕၏ ကုိယ္ပုိင္ သမုိင္းမွတ္တမ္းမွတ္ရာ ခုိင္ခုိင္မာမာ မွတ္တမ္းျပဳစုႏုိင္လွ်င္ အလြန္ေကာင္းမြန္မည္ဟု ျမင္မိပါသည္။

ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕၏ လူမွဳဘ၀ သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ အဂၤလိပ္ကုိလုိနီဘ၀က်ေရာက္သည့္အခ်ိန္မွစ၍ စတင္မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္ခဲ့သည္ဟု ဆုိရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ယခင္ပေဒသရာဇ္ကကဲ့သုိ႕ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ စီးပြါးေရး၊ ပညာေရးႏွင့္ လူေနမွဳအဆင့္အတန္း မ်ားစြာတုိးတက္ေျပာင္းလဲလာပါသည္္။ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္ေသာ ကရင္စစ္မွဳထမ္း အရာရွိအရာခံမ်ား၊ သာမန္စစ္မွဳထမ္းမ်ား မ်ားစြာေပၚထြန္းလာပါသည္။(OBE,KIH)ဘြဲ ့ကုိရရွိေသာ ဆရာစံေဘာ္၊(TPS)ဘြဲ႕ကုိ ဆရာဂ်ိမ္းတာဖ၊ ဆရာဖုိးေက်ာ္တုိ႕ကဲ့သုိ႕ ဘြဲ႕ရာထူးရ၊ ထူးခြ်န္ေသာကရင္စစ္မွဳထမ္းေတြလည္းမ်ားစြာ ေပၚထြန္းခဲ့ပါသည္္။

ဗမာျပည္လက္နက္ကုိင္တပ္မေတာ္(Burma Rifle)၊ ဗမာျပည္ရဲတပ္ဖြဲ ့(BMA)၊တကၠသုိလ္ တပ္ရင္း(UTC University Training Crop)၊နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ ့(BTF Burma Territorial Force)ဗမာျပည္အရံလက္နက္ကုိင္တပ္ဖြဲ ့ (BAF)တုိ႕တြင္ ကရင္အေရအတြက္ ထက္၀က္ေက်ာ္ခန္႕ ပါ၀င္စစ္မွဳထမ္းခဲ့ပါသည္။ ပထမကမၻာစစ္ႏွင့့္ ဒုတိယကမၻာစစ္ ကာလတြင္ ကရင္စစ္မွဳထမ္းမ်ားသည္ အဂၤလိပ္တပ္ေတြနဲ႕အတူ ပူးေပါင္းပါ၀င္တုိက္ခုိက္ရင္း ႏုိင္ငံျခားတုိင္းျပည္မ်ားသုိ႕ အမ်ားအျပား ေရာက္ရွိသြားၾကသည္လည္း ရွိခဲ့ပါသည္။ အဂၤလိပ္က ျမန္မာျပည္အား စတင္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး ၁၉၄၁ ခု ႏွစ္အထိ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ပေဒသရာဇ္ေခတ္အဆက္ဆက္နဲ႕ ႏွဳိင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕ဘ၀သည္ သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲတုိးတက္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ဖိႏွိပ္မွဳမ်ား ကင္းေ၀းၿပီး မိမိတုိ႕၏ ကုိယ္ပုိင္ေျမယာမ်ားႏွင့့္ ေကာင္းမြန္စြာ လုပ္ကုိင္စားေသာက္ႏုိင္ျခင္း၊ ကုိယ္ပုိင္စာေပရွိလာၿပီး အဆင့္ျမင့္ေသာ ေေခတ္ပညာမ်ား သင္ယူႏုိင္သည့္အခြင့္အလမ္းမ်ား ရွိလာျခင္း၊ ေကာင္းမြန္ျမင့္မားသည့္ ရာထူးရာခံ၊ အမွဳထမ္းေနရာလည္း အမ်ားအျပား လုပ္ကုိင္ႏုိင္လာႏုိင္ပါသည္။

၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ဦးပုိင္းမွစ၍ ဂ်ပန္တပ္ဖြဲ႕ႏွင့္ ဗမာရဲေဘာ္သုံးက်ိပ္၊ ဘီအုိင္ေအတုိ႕ ျမန္မာျပည္ကုိ တျဖည္းျဖည္းႏွင့့္ ျပန္လည္သိမ္းပုိက္ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ အဂၤလိပ္တပ္မ်ား ျမန္မာျပည္မွ ဆုတ္ခြါသည့္အခ်ိန္တြင္လည္း ကရင္တပ္မွဴးတပ္သားမ်ား မ်ားစြာလုိက္ပါသြားၾကသည္။ ဂ်ပန္တုိ႕ ျမန္မာတျပည္လုံးအတုိင္းအတာအထိ သိမ္းပုိက္ႏုိင္လုိက္သည့္အခ်ိန္တြင္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕ရဲ႕ဘ၀သည္ လုံး၀လုံၿခဳံမွဳ မရွိေတာ့ေခ်။ ဘီအိုင္ေအတပ္မ်ား ျမန္မာျပည္တြင္းသို႕ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ကရင္မ်ားအား အဂၤလိပ္သူလွ်ိဳမ်ား၊ အဂၤလိပ္အေပၚသစၥာရွိသူမ်ား၊ ဂ်ပန္အားဆန္႕ က်င္သူအျဖစ္ ေျပာဆိုစြတ္စြဲၿပီး ဂ်ပန္မ်ားႏွင့္ ရန္တုိက္ေပးလွ်က္ရွိသည္။ ဘီအုိင္ေအတပ္မ်ားကိုယ္တုိင္လည္း ကရင္မ်ားအား ေခ်ာင္းေျမာင္းပစ္ခတ္ျခင္း၊ အေၾကာင္းမဲ့ဖမ္းဆီးကာ ခေလး၊အဘြားအုိမ်ားပါမက်န္ ႏွိပ္စက္သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ကရင့္အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား အဓမၼေစာ္ကားျခင္း၊ ေက်းရြာမ်ားအား မီးရႈိ႕ျခင္း၊ ကရင္ပုိင္ပစၥည္းမ်ား၊ အိမ္ေမြးတိရိစွၦာန္မ်ားအား သတ္ျဖတ္၊ ခုိးယူလုယက္ဖ်က္ဆီးျခင္း စသည့္ လူမဆန္စြာ ညွင္းပမ္းႏွိပ္စက္မွဳမ်ား အညွိဳးၾကီးစြာ လုပ္ေဆာင္လွ်က္ရွိသည္။

ကရင္ေဒသမ်ားျဖစ္သည့္ ဖါပြန္၊ ေရႊက်င္၊ သထုံခရုိင္၊ ေျမာင္းျမႏွင့္ ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚေဒသ စသည့္ေနရာမ်ားတြင္ ဘီအုိင္ေအတုိ႕ ၏ ရက္စက္မွဳအမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ အလူးအလဲခံေနရသည္။ ဘီအုိင္ေအတုိ႕၏ ေသြးထုိးမွဳေၾကာင့္ ဂ်ပန္တုိ႕၏ ႏွိပ္စက္ညွင္း ပမ္းမွဳကုိ လည္း ကရင္မ်ား အလူးအလဲခံရသည္။ ဤသုိ႕ျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕သည္ ဂ်ပန္တုိ႕၏ရန္ႏွင့္ ဘီအုိင္ေအတုိ႕၏ရန္တုိ႕ပါ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံး ရက္စက္စြာ ခံေနရသည္။ အဂၤလိပ္တပ္မ်ား ဆုတ္ခြါၿပီးေနာက္ပိုင္း အဂၤလိပ္တပ္ထြက္ ကရင္တုိ႕၏လက္ထဲတြင္ လက္နက္အခ်ိဳ႕က်န္ရွိေနသည္။ ကရင္တုိ႕သည္ ၎လက္နက္မ်ားကုိ သူတပါးအား က်ဴးေက်ာ္ အႏုိင္ယူရန္အတြက္မဟုတ္ဘဲ မိမိကုိယ္ကုိ ကာကြယ္ရန္အတြက္ျဖစ္သည္။ ဘီအုိင္ေအတုိ႕သည္ ကရင္မ်ားအား စိတ္ႀကိဳက္ညွင္းဆဲႏုိင္ရန္အတြက္ ကရင္တုိ႕၏ လက္ထဲ ရွိလက္နက္မ်ားကုိ မတရား အမိန္႕ထုတ္ၿပီး အဓမၼလက္နက္အပ္ခုိင္းခဲ့ပါသည္။ ဘီအုိင္ေအတပ္မ်ားက ကရင္တုိ႕ကုိ အမ်ိဳးမ်ိဳး ႏွိပ္စက္ညွင္းပမ္းသတ္ျဖတ္ျခင္း၊ လက္နက္အပ္ခုိင္းျခင္းတုိ႕သည္ မတရားမွဳ လုပ္ရပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လက္နက္မအပ္ဘဲ ဘီအုိင္ေအတုိ႕၏ ယုတ္မာရက္စက္မွဳကုိ မခံႏုိင္သည့္အဆုံး ျပန္လည္ခုခံ တုိက္ခုိက္ရာမွာ ကရင္ဗမာအဓိကရုန္းျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ အဓိကရုန္းသည္ ပုိမုိျပင္းထန္လာၿပီး(၆)လခန္႕ၾကာမည့္သည့္အခါ ဂ်ပန္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မုိးႀကိဳး၏ ၾကား၀င္ျဖန္ေျဖေပးမွဳျဖင့္ ပဋိပကၡတျဖည္းျဖည္း ရပ္ဆုိင္းသြားရသည္။ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေအာက္တြင္ ကရင္မ်ားသည္ ေကာင္းမြန္စြာလုပ္ကုိင္စားေသာက္ႏုိင္သည္။ ဂ်ပန္မ်ား ၀င္ေရာက္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္အခါ အဓမၼလုပ္အားခုိင္းျခင္း၊ လုယက္ဖ်က္ ဆီးျခင္း၊ မတရားဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ကရင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား အဓမၼေစာ္ကားျခင္း စသည့္ ဂ်ပန္မ်ား၏ ရက္စက္မွဳမ်ားကုိ ခါးသီးစြာ ခံစားၾကရသည္။

အဂၤလိပ္တပ္မ်ား အိႏၵိယသုိ႕ ဆုတ္ခြါသည့္အခါ ကရင္တပ္မ်ားလည္း မ်ားစြာ လုိက္ပါသြားၿပီး စစ္သင္တန္းတက္ေစသည္။ ဂ်ပန္တုိ႕အား ျပန္လည္တုိက္ထုတ္မည့္ကာလတြင္ အိႏၵိယႏုိင္ငံမွ ွျမန္မာျပည္သုိ႕ ေလထီးျဖင့္ ဆင္းသည့္ ကရင္စစ္သည္မ်ား၊ နယ္ေျမခံကရင္တပ္ဖြဲ႕မ်ား အမ်ားအျပား ရွိသည္။ ဂ်ပန္မ်ားေတာ္လွန္ရန္အတြက္ အိႏၵိယႏုိင္ငံသုိ႕သင္တန္းသြားတက္သည့္ ဗမာလူငယ္အုပ္စုတြင္လည္း ကရင္လူငယ္မ်ားပါ၀င္သည္။ ဂ်ပန္မ်ားအား ျပန္လည္ေတာ္လွန္တုိက္ထုတ္ရန္ရာတြင္ ကရင္ႏွင့္ဗမာလူမ်ိဳးတုိ႕၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္မွဳအခန္းသည္ အလြန္မွ အေရးႀကီးပါသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕သည္ ဗမာလူမ်ိဳးအပါအ၀င္ အျခားတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ပူေပါင္းၿပီး ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္မ်ားကုိ ရြံ႕ရြံ႕ခၽြံခၽြံ တုိက္ထုတ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၅ ၾသဂုတ္လ(၁၄)ရက္တြင္ ဂ်ပန္မ်ား လက္နက္ခ်ေသာ္လည္း ကရင္ေတာင္တန္းေဒသအခ်ိဳ႕တြင္ ကရင္ႏွင့္ဂ်ပန္ ဆက္လက္တုိက္ပြဲျဖစ္ပြားေနေသးသည္။ ၎တုိက္ပြဲတြင္ ဂ်ပန္စစ္သည္(၈၀၀၀)ေက်ာ္ က်ဆုံးခဲ့သည္။ ျမန္မာျပည္ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးသမုိင္းတြင္ ကရင္ေပ်ာက္က်ားတပ္ဖြဲ႕မ်ားသည္ ဂ်ပန္ကုိ အမ်ားဆုံး ေခ်မွဳန္းႏုိင္သည့္ တပ္ဖြဲ႕ျဖစ္သည္။ (ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ၁။ ဦးႏုေရးသားသည့္ “ငါးႏွစ္ရာသီဗမာျပည္” စာအုပ္ထဲတြင္ ကရင္ဗမာခ်စ္ၾကည္ေရးသည္ ဂ်ပန္ကို ျပန္လည္ဆန္႕က်င္ရန္အတြက္ အေရးႀကီးဆုံး လုပ္ငန္းတခုျဖစ္ေပသည္။ (၂) ဗုိလ္ မွဴးႀကီးခ်စ္ေကာင္း၏ အႏွစ္(၂၀)စာအုပ္တြင္ ဂ်ပန္ကုိဆန္႕က်င္ တုိက္ခုိက္ရာတြင္ ကရင္ႏွင့္ဗမာစည္းလုံးညီညြတ္မွဳမရွိပါက လြယ္ကူမည္မဟုတ္ေခ်။(၃)ေအာင္ဆန္း အကုိေရးသားေသာ “ေအာင္ဆန္း”အမည္ရွိစာအုပ္ထဲတြင္ ေအာင္ဆန္းအေနျဖင့္ ကရင္ဗမာစည္းလုံးမွဳမရွိပါက လြတ္လပ္ေရးရႏုိင္ရန္အေၾကာင္းမရွိဟု ျမင္ေပသည္။

ဒုတိယကမၻာစစ္ျဖစ္ပြါးသည့္အခ်ိန္တြင္ ကရင္တုိ႕သည္ ဘ၀ကုိ ခက္ခဲပင္ပမ္းႀကီးစြာ ျဖင့္ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည္။ ကရင္ဗမာအဓိကရုဏ္း ႀကီးက်ယ္စြာျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္း၊ ဂ်ပန္တုိ႕၏ မတရားဖိႏွိပ္မွဳ နည္းမ်ိဳးစုံကုိအ လူးအလဲခံေနရျခင္းတုိ႕ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးကုိ ေအာင္ျမင္စြာဆင္ႏႊဲႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓါတ္ ႏုိးၾကားတက္ၾကြလာသည္၊ ကုိယ့္တုိင္း ကုိယ့္ျပည္နဲ႕ ေနထုိင္သြားရန္ စိတ္ဓါတ္ျပင္းျပလာသည္၊ ကုိယ္ပုိင္တုိင္းျပည္မရွိပါက မိမိလူမ်ိဳး ဘယ္နည္းနဲ႕မွ် တုိးတက္ႀကီးပြားႏုိင္မည္မဟုတ္ဟု အေလးအနက္ သေဘာေပါက္ ခံယူလာသည္။(Atlantic Charter)အတၱလန္တစ္စာခ်ဳပ္အရ ကမၻာေပၚရွိ လူမ်ိဳးတုိင္းတြင္ ကုိယ္ပုိင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိေစရမည္ဟု အပုဒ္ပါရွိသည့္အတြက္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ကုိယ္ပုိင္တုိင္းျပည္ရွိလုိစိတ္ ပုိ၍စိတ္ဓါတ္ျပင္းထန္လာသည္။

အဂၤလိပ္က ရန္ကုန္ကုိ(၁၉၄၅)ေမ(၃)ရက္ေန႕တြင္ ရန္ကုန္ကုိ ျပန္လည္သိမ္းပုိက္ႏုိင္ၿပီး၊ ဗမာျပည္တြင္း စစ္မၿပီးဆုံးေသး ေသာ္လည္း ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ရန္ကုန္တြင္ ေတြ႕ဆုံၿပီး ကရင္တုိင္းျပည္ကုိ ေတာင္းဆုိရန္ ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္ၾကသည္။ ဤကရင္လွဳပ္ရွားမွဳမ်ားမတုိင္မွီကာလမ်ားျဖစ္ေသာ..၁၉ရာစု မကုန္မွီကာလက စမစ္တန္ အမည္ရွိ အဂၤလိပ္အရာရွိ တေယာက္က ေရးသားေသာ (The Royal Karen of Burma)ဗမာျပည္ရွိ သစၥာရွိေသာကရင္မ်ား အမည္ရွိစာအုပ္ တြင္“ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕သည္ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္မွဳအေပၚ သစၥာရွိၾကသူမ်ား၊ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား မိမိကုိယ္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္ေရးအတြက္ အဂၤလိပ္အစုိးရ၏ ကူညီေစာင့္ေရွာက္မွဳေအာက္တြင္ သီးျခားတုိင္းျပည္တျပည္ေပးသင့္သည္။ ၁၉၂၃- ၁၉၂၅ ခုႏွစ္ကာလတြင္လည္း ကရင္လူမ်ိဳး ေဒါက္တာတယ္ေမဖုိးမင္းသည္ အဂၤလန္ႏွင့္အေမရိကန္ျပည္သုိ႕ ဆင္ျဖဴေတာ္ႏွင့္ သြားေရာက္လည္ပတ္ၿပီး ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕သည္အဂၤလိပ္အ ေပၚသစၥာရွိသူမ်ားျဖစ္ၿပီး လြတ္လပ္သည့္ ကုိယ္ပုိင္တုိင္းျပည္တျပည္ ရွိသင့္ေၾကာင္း လွည့္လည္ေဟာေျပာခဲ့သည္။ ၁၉၂၈ခုႏွစ္၊ ေဒါက္တာ စံစီဖုိးေရးသားေသာ“ဗမာျပည္ႏွင့္ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား”(Burma and Karens)စာအုပ္တြင္အဂၤလိပ္တုိ႕၏ ဗ်ဴရုိကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ႏွင့္ ကရင္မ်ားအား တနသၤာရီတုိင္းကုိ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ရွိ ကရင္ျပည္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆုိထားသည္။

ဒုတိယကမၻာ စစ္ျဖစ္ပြားခ်ိန္ အဂၤလိပ္ေနာက္သုိ႕ လုိက္သြားေသာကရင့္စစ္သည္(၂၀၀၀)ေက်ာ္တုိ႕သည္ ၁၉၄၅ ခုနွစ္ အစပုိင္းတြင္ အဂၤလိပ္စစ္ဗုိလ္အေယာက္(၄၀)တုိ႕ႏွင့္အတူ ကရင္ကုိယ္ပုိင္တုိင္းျပည္ေပးရန္အတြက္ စာတမ္းတေစာင္ကုိ အဂၤလိပ္အစုိးရထံ လက္မွတ္ထုိး ေတာင္းဆုိ တင္ျပခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၄၅ခုႏွစ္ ဇြန္လ(၂၈)ရက္မွ ဇူလုိင္လ(၅)အထိ၊ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ရန္ကုန္တြင္ ေတြ႕ဆုံၿပီး ကရင္ျပည္ရရွိေရးအတြက္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ကာ ၎တုိ႕ဆုံးျဖတ္ခ်က္အတုိင္း အဂၤလိပ္အစုိးရထံ ကရင္ျပည္ရရွိရန္ စာေရးသားေတာင္းဆုိသည္။ ၎အျပင္ ကရင္ကုိယ္စားလွယ္ တဖြဲ႕ကုိလည္း အဂၤလန္သုိ႕ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား လြတ္လပ္သည့္ ကုိယ္ပုိင္တုိင္းျပည္ ရရွိရန္ ႀကိဳးပမ္းစဥ္ တခ်ိန္တည္းတြင္ ဗမာလူမ်ိဳးမ်ားလည္း လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အျပင္းအထန္ ႀကိဳးပမ္းလွ်က္ရွိသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးဆုံးခါစ အဂၤလန္အစုိးရသည္ အၾကပ္အတည္းမ်ားစြာႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရသည္။ ႏုိင္ငံတြင္း ကုန္ေစ်းႏွဳန္းျမင့္မားလာမွဳ၊ စားေသာက္ကုန္ ရွားပါးလာမွဳ၊ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာႏွင့္ အလုပ္သမားသပိတ္တုိ႕ကုိ ရင္ဆုိင္ေနရသည္။ ၎တုိ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ကုိလုိနီနယ္ေျမမ်ားလည္း ကုိယ္ပုိင္လြတ္လပ္ ေရးေတာင္းဆုိလာၿပီး မေပးပါက ဆူပူထၾကြ ပုန္ကန္မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကုိ္လုိနီႏုိင္ငံမ်ား လြတ္လပ္ေရးကိစၥကုိ အဂၤလိပ္အစုိးရ စဥ္းစားလာရသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္လည္း စကၠဴျဖဴ စီမံကိန္းေၾကာင့္ တျပည္လုံး အုံၾကြမွဳျဖစ္လာၿပီး အဂၤလိပ္အစုိးရအား အႀကီးအက်ယ္အၾကပ္ ရုိက္ခတ္ေစသည္။

၁၉၄၆ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ(၂၁)ရက္တြင္ ဘုရင္ခံဟူးဘတ္ရန္႕ခ်္သည္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ဖဆပလေခါင္းေဆာင္မ်ားကုိ ေခၚယူေတြ႕ဆုံေဆြးၿပီး ၎ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ဗမာျပည္အား တႏွစ္အတြင္း လြတ္လပ္ေရးေပးရန္ ေတာင္းဆုိေလသည္။ ထုိ႕ေနာက္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ဖဆပလေခါင္းေဆာင္တုိ႕သည္ အဂၤလန္သုိ႕ ဗမာလြတ္လပ္ေရး ကိစၥေဆြးေႏြးရန္ သြားေရာက္ၿပီး ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ(၁၇)ရက္ေန႕တြင္ “ေအာင္ဆန္းအက္တလီ” စာခ်ဳပ္ကုိ ခ်ဳပ္ဆုိလုိက္သည္။ ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္အရ နယ္ခ်ဲ႕ကုိလုိနီမ်ား ေတာ္လွန္တုိက္ခုိက္ရာတြင္ အသက္ေသြးေခၽြးမ်ားစြာ ေပးဆပ္ခဲ့ရေသာ၊ ေပးဆပ္မႈႀကီးမားခဲ့ေသာ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဘာမွ် ထည့္သြင္းထားျခင္းမရိွေသာေၾကာင့္ ကရင္အမ်ိဳးသားအဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္ေသာ(KNA)ကရင္အမ်ိဳးသားအသင္း(BKNA)ဗုဒဘာသာကရင္အမ်ိဳးသားအသင္း(KCO)ကရင္ဗဟိုအသင္း၊(KYO)ကရင္လူငယ္အသင္းတုိ႕ေတြ႕ဆုံၿပီး “ေအာင္ဆန္းအက္တလီ”စာခ်ဳပ္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြးကာ သေဘာတူဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ၎အဖြဲ႕တုိ႕၏ သေဘာတူညီခ်က္အရ (KNU) ေခၚကရင္အမ်ိဳးသားအစည္း အရုံးကုိ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလ(၅)ရက္ေန႕တြင္ ဖြဲ႕စည္းလုိက္သည္။

ေအာင္းဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဗမာမ်ား အဂၤလိပ္အစုိးရႏွင့္ သြားေရာက္ေတြ႕ဆုံရတြင္ ကရင္ကုိယ္စားလွယ္တဦးတေယာက္မွ မပါသည့္အျပင္ ကရင္တုိ႕၏ သေဘာထားမ်ား လုံး၀ တုိင္ပင္ႏွီးေႏွာျခင္းမရွိျခင္း၊ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္တြင္ ကရင္ကုိယ္စားလွယ္နည္းပါးျခင္း၊ ကရင္မ်ား ေတာင္းဆုိသည့္ ကရင္ျပည္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဘာမွ် မေဖၚျပျခင္း၊ ကရင္လက္နက္ကုိင္တပ္ဖြဲ႕ကုိ ဆက္လက္ထားရွိျခင္းမရွိ၊ စသည့္ အခ်က္တုိ႕ေၾကာင့္ ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္ကုိ လက္ခံႏုိင္ျခင္းမရွိေၾကာင္း ဆုံးျဖတ္သည္။ ေကအဲန္ယူကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအရုံး၏ သေဘာတူ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကုိ အဂၤလိပ္အစုိးရထံ တင္ျပေတာင္းဆုိၿပီး ျပႆနာမ်ား လက္ခံစဥ္းစားျခင္းမရွိေသာ္ ေစာဘဦးႀကီးသည္ ၀န္ႀကီးရာထူး ႏွဳတ္ထြက္မည္ျဖစ္ၿပီး လြတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ေရြးေကာက္ပြဲကုိလည္း သပိတ္ေမွာက္မည္ ျဖစ္သည္။ ဆက္လက္၍ ဗမာ ဖဆပလအစုိးရထံတြင္လည္း ကရင္လြတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္၊ ၀န္ႀကီး ဦးေရ အေရအတြက္ကိစၥ၊ ကရင္ျပည္ေပးရန္ သေဘာတူ လက္ခံရန္၊ ကရင္လက္နက္ကုိင္ထားရွိရန္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနမ်ားတြင္ ကရင္လူဦးေရအခ်ိဳးအစား အစရွိသည့္အခ်က္မ်ားကုိ ေတာင္းဆုိသည္။ ကရင္တုိ႕၏ေတာင္းဆုိခ်က္မ်ားကုိ အဂၤလိပ္အစုိးရႏွင့္ ဖဆပလတုိ႕မွ လက္ခံျခင္းမရွိဘဲ ကရင္ျပည္ရရွိေရးအတြက္ လြတ္ေတာ္ခန္းမထဲတြင္သာ ႀကိဳးပမ္းသြားရန္ တုိက္တြန္းသည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ေစာဘဦးႀကီးသည္ ၀န္ႀကီးရာထူး ႏွဳတ္ထြက္သည္။ ၎ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေၾကာင့္(KYO)ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ႏွဳတ္ထြက္ၿပီး ေစာဘဦးႀကီး၏ေနရာတြင္ ေစာစံဖုိးသင္က ကရင္ေရးရာ၀န္ႀကီးအျဖစ္ ဖဆပလတြင္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကုိင္ေစသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍(KYO)ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ဖဆပလ လက္ရုံးအဖြဲ႕တခု ျဖစ္လာၿပီး (KNU)၏ ႀကိဳးပမ္းမႈတုိင္း ေတာက္ေလွ်ာက္ ဆန္႕က်န္ေလေတာ့သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ (၁၀)ရက္ေန႕တြင္ ေကအဲန္ယူအေရးေပၚ အစည္းအေ၀းတရပ္ ေခၚယူၿပီး ကရင္အမ်ိဳးသားေရး ေရွ႕ဆက္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္တာ၀န္မ်ားႏွင့္ ဗဟုိေကာ္မတီအသစ္မ်ားကုိလည္း ျပန္လည္ေရြးခ်ယ္တင္ၿပီး ေစာဘဦးႀကီးက ဥကၠဌ တာ၀န္ယူသည္။

ဖဆပလမွ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေသာ္လည္း ေကအဲန္ယူက ၎၏ညီလာခံဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ လက္မခံဘဲ သပိတ္ေမွာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ဇူလုိင္လ (၁၆)ရက္ေန႕တြင္ ေကအဲန္ယူ ဗဟုိအလုပ္အမွဳေဆာင္အဖြဲ႕၀င္ တဦးျဖစ္သည့္ မန္းဘဇံသည္ ေကအဲန္ဒီအုိ(KNDO)ေခၚ ကရင္အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးတပ္ကုိ ဦးေဆာင္ဖြဲ႕စည္းၿပီးအေၾကာင္း ရင္းမွာ ကရင္အမ်ိဳးသားတုိ႕၏လွဳပ္ရွားမွဳသည္ တေန႕ လက္နက္ကုိင္ တုိက္ပြဲအဆင့္သုိ႕ ေရာက္ရွိမည္ျဖစ္သျဖင့္ ကရင္တုိ႕၏ အသက္အုိးအိမ္မ်ားအတြက္ အႏၱရာယ္မ်ား ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေပးရန္ ျဖစ္သည္။ တကယ္ပင္(KNDO)သည္ ကရင္မ်ား ေနထုိင္သည့္ ေနရာအႏွံ႕ ဖြဲ႕စည္းႏုိင္ခဲ့ၿပီး ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားအား ထိေရာက္စြာကာကြယ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ေကအဲန္ယူ၏ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ သပိတ္ေမွာက္ျခင္းသည္ ႀကီးမားေသာ ေအာင္ျမင္မွဳတရပ္ျဖစ္ၿပီး၊ ဖဆပလ အစုိးရသည္ ကရင္မ်ားအား အၾကပ္ကုိင္ရန္အတြက္ ကရင္ႏွင့္ဗမာလူထုအၾကား နားလည္မွဳလြဲမွားလာေစရန္ စတင္ၿပီး လွည့္စားမွဳမ်ား ျပဳလုပ္လာေတာ့သည္။ ကရင္လက္နက္မ်ားအား သိမ္းဆည္းရန္လည္း ႀကိဳးစားလာသည္။ ေကအဲန္ယူသည္ ၁၉၄၇ ခု၊ ေအာက္တုိဘာ (၁၀)ရက္ေန႕တြင္ ေမာ္လၿမိဳင္၌ ညီလာခံတရပ္ က်င္းပၿပီး ကရင္ကုိ္ယ္စားလွယ္အစစ္အမွန္ မပါသည့္ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ ေရးဆြဲမည့္ မည္သည့္ဥပေဒကုိမွ ကရင္လူထု လက္ခံလိမ့္မည္မဟုတ္ေၾကာင္း၊ လႊတ္လပ္သည့္ ကရင္ျပည္ရရွိေရးကို ကမၻာ့ကုလသမဂၢသုိ႕ တင္ျပသြားရန္၊ ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရးရသည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ ကရင္ျပည္ကိစၥကုိ ဗမာျပည္အစုိးရထံ တင္ျပေတာင္းဆုိသြားရန္၊ ကရင္နယ္ေျမ သတ္မွတ္မွဳမ်ား အပါအ၀င္ ကရင္အမ်ိဳးသားအလံ အတည္ျပဳ အသုံးျပဳမည့္ကိစၥမ်ား စသည့္ သေဘာတူ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ေလသည္။

၎အျပင္ မြန္အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးအဖြဲ႕ (MNDO)ႏွင့္လည္း အမ်ိဳးသားလွဳပ္ရွားမွဳမ်ားအတြက္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရန္ သေဘာတူညီမွဳမ်ား ရရွိခဲ့သည္။ တဖက္တြင္ လည္း ဖဆပလ ဗမာအစုိးရသည္ ကရင္မ်ား ေသြးကြဲေအာင္ နည္းမ်ိဳးစုံ ေသြးခြဲမွဳိင္းတုိက္ခဲ့ၿပီး (KYO)မ်ားအား ေငြေၾကး အာဏာမ်ားျဖင့္ ျမွားေခၚကာ(KNU)ကုိဆန္႕က်င္သြားရန္အတြက္ လက္ကုိင္တုတ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၄၇ ခု ေအာက္တုိဘာတြင္ “ႏု-အက္တလီ”စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိၿပီး ၁၉၄၈ ခု၊ ဇႏၷ၀ါရီလ(၄)ရက္ ေန႕တြင္ ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့သည္။ ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီး ေနာက္ပုိင္းလ ကရင္တုိ႕သည္ ဖဆပလထံ ကရင္ျပည္ေတာင္းဆုိရာ ဖဆပလ ဗမာအစုိးရကမူ ၎တုိ႕အား ကရင္ျပည္မေပးရုံမက ကရင္မ်ားအား နယ္ခ်ဲ႕လက္ကုိင္တုတ္မ်ား၊ ဆူပူေသာင္းက်န္းသူမ်ားအျဖစ္ စြတ္စြဲေရးသားေျပာဆုိၾကသည္။

ကရင္တုိ႕၏ ေတာင္းဆုိခ်က္မ်ား ဖဆပလက ဘာမွ် အေၾကာင္းမျပန္သျဖင့္ ေကအဲန္ယူ ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအရုံးသည္ ဗမာျပည္အႏွံ႕ရွိ ကရင္လူထုမ်ားကုိ စည္းရုံးလွဳပ္ေဆာ္ကာ ေခါင္းေဆာင္မႈေပးၿပီး၊ တတုိင္းျပည္လုံးအတုိင္းအတာျဖင့္ ၁၉၄၈ ခု ေဖေဖၚ၀ါရီလ(၁၁)ရက္ေန႕တြင္ ကရင္လူထု၏ ဆႏၵျပပြဲၾကီးကုိ ျပဳလုပ္က်င္းပခဲ့သည္။ ကရင္လူထုမ်ား ဆႏၵျပပြဲသုိ႕သြားရာလမ္းခရီးတေလွ်ာက္တြင္လည္း ဖဆပလတုိ႕၏ ေႏွာက္ယွက္ျခင္းကုိ အမ်ိဳးမ်ိဳးခံခဲ့ရသည္။ ဆႏၵျပပြဲၾကီးတြင္ ဗမာျပည္ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားအႏွံ႕ ျဖစ္ပြားကာ။ စုစုေပါင္း(၄)သိန္းေက်ာ္ခန္႕ရွိၿပီး ဗမာျပည္သမုိင္းတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕၏ အႀကီးဆုံးဆႏၵျပပြဲျဖစ္ၿပီး စည္းကမ္းေသ၀ပ္မွဳအရွိဆုံး ဆႏၵျပပြဲလည္းျဖစ္သည္။

ဖဆပလ ဗမာအစုိးရသည္ ေကအဲန္ယူကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား လွည့္စားရန္အတြက္ ၎တုိ႕၏ အျခားလက္ကုိင္တုတ္ ကရင္မ်ားအား ကရင့္ေရးရာေကာင္စီ ဖြဲ႕စည္းေပးလုိက္သည္။ ၁၉၄၈၊ မတ္လ ၃ ရက္ေန႕ ေကအဲန္ယူ၏ ႏွစ္ပတ္လည္အစည္းအေ၀းတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕၏ ကရင္ျပည္ရရွိေရးအတြက္ တခုတည္းေသာ ေရြးခ်ယ္စရာနည္းလမ္းျဖစ္သည့္ လက္နက္ကုိင္တုိက္ပြဲကုိ ေရြးခ်ရန္ ဆုံးျဖတ္သည္။ အစည္းအေ၀းျပဳလုပ္သည့္ကာလတြင္ ဖဆပလအစုိးရေခါင္းေဆာင္ ဦးႏုသည္ ေစာဘဦးအပါအ၀င္ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ထမင္းစားဖိတ္ၾကားရာ ကရင္တုိင္းျပည္ရရန္အတြက္ ပါလီမန္နည္းလမ္းႏွင့္ လက္နက္ကုိင္နည္းလမ္း၊ ႏွစ္လမ္းသာရွိေၾကာင္းေျပာၿပီး ေကအဲန္ယူ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ပါလီမန္နည္းလမ္းအား ေရြးခ်ယ္ရန္တုိက္တြန္းသည္။ ေနာက္တေခါက္ေတြ႕ဆုံပြဲျဖစ္သည့္ ၁၉၄၈ ခုမတ္လ(၁၀)ေန႕တြင္ ဦးႏုသည္ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ကရင္ျပည္ေတာင္းဆုိ ရာတြင္ မေပးႏုိင္သျဖင့္ ေနာက္ဆုံး တုိက္ခုိက္ၾကဘုိ႕ဘဲရွိေၾကာင္း ျပန္လည္ေျဖၾကားသည္။ ေနာက္ထပ္တခါ ျပန္လည္ ေတြ႕ဆုံရာတြင္လည္း ကရင္အား ပါလီမန္နည္းလမ္းျဖင့္ ႀကိဳးးပမ္းသြားရန္ ေျပာၾကားသည္။ ဤသုိ႕ ေတြ႕ဆုံၿပီးေနာက္ပုိင္းတြင္ ဗမာသတင္းစာမ်ားသည္ ေကအဲန္ယူအေပၚ စြပ္စြဲေျပာဆုိမွဳမ်ား၊ ကရင္လူမ်ိဳးမေကာင္းေၾကာင္းမ်ား၊ ဗမာလူမ်ိဳးမ်ားက ကရင္လူမ်ိဳးအား မုန္းတီးရန္အတြက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးစြပ္စြဲေရးသားၾကသည္။

အမွန္စင္စစ္ ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပုိင္း ဖဆပလအတြင္းေရး ကြဲအက္မွဳမ်ားျဖစ္ေသာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အလံနီကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေတာခုိၿပီး ဖဆပလအား ျပန္လည္တုိက္ခုိက္မႈ၊၊ ၁၉၄၈ မတ္လ(၂၈)ရန္ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ပုန္ကန္ထၾကြမႈ၊ ဇြန္လ(၄)ရက္ေန ့ရဲေဘာ္ျဖဴ တုိ႕ ပုန္ကန္ထၾကြမွဳ ႏွင့္ ၾသဂုတ္လ (၄)ရက္ အျခားတပ္ရင္းအမ်ားအျပား ေတာခုိၿပီး ဖဆပလအား ျပန္လည္တုိက္ခုိက္မွဳတုိ႕ေၾကာင့္ ဦးႏုအစုိးရသည္ လုံၿခဳံမႈမရွိေတာ့သျဖင့္ (KNDO) ေကအဲန္ဒီအုိ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား အကူအညီေတာင္းၿပီး ကာကြယ္ေပးခဲ့ရသည္၊၊ သုိ႕ေသာ္လည္း ဦးႏုႏွင့္ ကရင္ေခါင္းေဆာင္တုိ႕၏ ေနာက္ဆုံးေတြ႕ဆုံမွဳအၿပီး ေနာက္ပုိင္း ဖဆပလ အစုိးရတပ္မ်ားသည္ ကရင္ကုိ အမ်ိဳးအမ်ိဳးေစာ္ကား ရန္စလာၾကသည္။ တဖက္တြင္လည္း ေထာင္သား၊ သူခုိးဓါးျမမ်ားပါမက်န္ ၎တုိ႕စစ္အင္အားႀကီးမားလာေအာင္အတြက္ လက္နက္ အျမန္တပ္ဆင္ေပးၾကသည္။ သထုံခရုိင္ႏွင့္တနသၤာရီတုိင္းတြင္လည္း ဖဆပလေနာက္လုိက္ လက္နက္ကုိင္အုပ္စုမ်ားက ကရင္ျပည္သူမ်ားအား အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွိပ္စက္သတ္ျဖတ္မႈ၊ လုယက္မႈ၊ လုိင္စင္ရွိ ကရင့္လက္နက္မ်ားကုိ မတရားလုိက္လံသိမ္းဆည္းမႈမ်ားကုိ ဖဆပလအား တုိင္တန္းေသာ္လည္း အေရးယူမွဳမရွိသျဖင့္ ေနာက္ဆုံး မခံႏုိင္သည့္အဆုံး ေကအဲန္ဒီအုိႏွင့္ အမ္အဲန္ဒီအုိတုိ႕ေပါင္းၿပီး ၁၉၄၈ ၾသဂုတ္လ(၃၁)ရက္ႏွင့္ စက္တင္ဘာ(၃၁)ရက္ေန႕မ်ားတြင္ ေမာ္လၿမိဳင္၊ သထုံ၊ ေရႊက်င္၊ ေက်ာက္ႀကီး စသည့္ၿမိဳ႕မ်ားကုိ သိမ္းပုိက္လုိက္သည္။ တဖန္ ဖဆပလအစုိးရက ကရင့္လက္နက္မ်ားကုိ မသိမ္းပါဟု ဂတိေပးၿပီး သိမ္းယူထားသည့္ၿမိဳ႕မ်ားကုိ ေကအဲန္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဖဆပလအစုိးရအား ျပန္ေပးလုိက္သည္။

သုိ႕ရာတြင္ ဖဆပလအစုိးရသည္ ေပးထားေသာဂတိမ်ားကုိ ေစာင့္သိျခင္းမရွိေခ်။ ၿမိဳ႕မ်ားျပန္လည္ရရွိၿပီးေနာက္ပုိင္း ၎တုိ႕၏ လဲဗီးတပ္မ်ားကုိ လွ်င္ျမန္စြာႀကီး ထြားလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္လာသည္။ ကရင္အေပၚ ယခင္ထက္ ပုိ၍ ရမ္းကားမုိက္ရုိင္းလာပါသည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ဖဆပလ ဗမာအစုိးရ၏ အမိန္႕ျဖင့္ ကရင္ယူအင္ပီတပ္မ်ား၊ ေကအဲန္ဒီအုိလက္နက္မ်ားႏွင့္ သစ္ေတာဌာနတြင္ အမွဳထမ္းသည့္ ကရင္လက္နက္ကုိင္ အမႈထမ္းတုိ႕၏လက္နက္မ်ားကုိ လုိက္လံသိမ္းဆီးေလေတာ့သည္။ ထုိ႕ေနာက္ပုိင္း ဘိတ္၊ ထား၀ယ္ေဒသရွိ ကရင္ယူအင္ပီတုိ႕၏လက္နက္မ်ားကုိ ဆက္သိမ္းသည္။ ဆက္လက္ၿပီး ေမာ္လၿမိဳင္၊ ထား၀ယ္၊ သာယာ၀တီ၊ ဟသၤတႏွင့္ အျခားေနရမ်ားရွိ(KNDO)ႏွင့္ (MNDO)ကရင္ႏွင့္ မြန္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအားလုံး ဖမ္းဆီးလုိက္သည္။ ကရင္ျပည္သူမ်ားေျမာက္မ်ားစြာလည္း သတ္ျဖတ္ညွင္းဆဲခံခဲရသည္။ ဖဆပလ ဗမာအစုိးရစစ္တပ္မ်ားသည္ ေကအဲန္ယူ၏ရုံးမ်ား၊ ဌာနမ်ားကုိလည္း တခုၿပီးတခု လုိက္လံတုိက္ခုိက္ေခ်မွဳန္းေတာ့သည္။ ၁၉၄၉ ခု ဇန္န၀ါရီလ(၃၁)ရက္ေန႕ေစာေစာအခ်ိန္တြင္ အင္းစိန္ရွိ ေကအဲန္ယူစခန္းႏွင့္ သမုိင္းရွိ ေကအဲန္ဒီအုိစခန္းမ်ားကုိ ၎တုိ႕သြားေရာက္တုိက္ခုိက္ျပန္သည္။ ထုိေန႕တြင္ပင္ (KNDO)အသင္းႏွင့္ (MNDO)ကုိ ဖဆပလ ဗမာအစုိးရက မတရားအသင္းအျဖစ္ထုတ္ျပန္ေၾကျငာသည္။
ဤသုိ႕ျဖင့္ ဖဆပလဗမာအစုိးရက ႏုိင္ငံေရးျပႆနာမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေရးနည္းျဖင့္ မေျဖရွင္းဘဲ ရမ္းကားစြာ က်ဴးေက်ာ္တုိက္ခုိက္လာမႈကုိ ကရင္မ်ားအဖုိ႕ ျပန္လည္ ခုခံတုိက္ခုိက္ျခင္းမရွိပါက တန္ဖုိးမဲ့စြာ အေသခံၾကရမည္သာျဖစ္သျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕၏ အသက္အုိးအိမ္ကုိ ကာကြယ္သည့္အေနႏွင့္ တရားေသာစစ္ျဖင့္ ျပန္လည္ခုခံတုိက္ခုိက္ရမည္ျဖစ္သည္။ ယင္းသုိ႕ျဖင့္ ေကအဲန္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ားက တျပည္လုံးရွိကရင္မ်ားအား မိမိတုိ႕အသက္ကုိ ကာကြယ္သည့္အေနျဖင့္ ရရာလက္နက္ကုိ အသုံးျပဳကာ ဖဆပလဗမာအစုိးရအား ျပန္လည္ခုခံတုိက္ခုိက္ရန္ အမိန္႕ေပးညၼန္ၾကားေလေတာ့သည္။ သုိ႕ျဖင့္ ဗမာ ဖဆပလ အစုိးရ၏ က်ဴးေက်ာ္ရက္စက္မွဳကုိ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕တရားေသာစစ္ျဖင့္ စတင္ေတာ္လွန္ေသာ ဇန္န၀ါရီလ(၃၁)ရက္ေန႕ကုိ ကရင္ေတာ္လွန္ေရးေန႕အျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳလက္ခံထားျခင္းျဖစ္ျပီး ႏွစ္တိုင္းရဲ႕ေဖာ္ဖါ၀ါရီလ ၁၁ ရက္ေန ့က်ေရာက္တိုင္း
ကရင္တိုင္းရင္းသားအမ်ိဳးသားမ်ားအားလုးံရဲ႕ ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားမ်ားထဲမွ ကရင္တိုင္းရင္းသားအမ်ိဳးသားေန ့ ေန့ထူးေန႕ရက္ျဖစ္ပါသည္။

"မ်ိဳးခ်စ္ကရင္မ်ား သမုိင္းေပးအမ်ိဳးသားေရးတာ၀န္ကုိ ေက်ျပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္လုိစိတ္ ေပၚေပါက္လာပါေစ။"

0 ဟ့ဢ္ခီဢ္မဲဢ္လီဿ္ for ""ကရင္အမ်ိဳးသားေန ့ျဖစ္ေပၚလာပံု""

Leave a reply

တဿ္ထံဢ္ဒီးတဿ္တဿဢ္ပီဢ္သကိးအဒဿး

တဿ္ကြဲးလဿပက့ၯကြဿ္ကဒါ

နီဢ္ဂံဿ္ရဲဢ္